جمعه سیاه ۲۰۱۷، بهترین خریدهای امسال‌تان را تجربه کنید

black-friday-2017

جمعه سیاه (Black Friday) آخرین جمعه ماه نوامبر و فردای روز شکرگزاری در آمریکا است. در این روز، بیشتر فروشگا‌ه‌ها، کالاهای خود را با قیمتی بسیار کمتر از قیمت کل سال به‌ فروش می‌گذارند. اگر عاشق چانه‌زنی هستید یا برای خرید وسیله بزرگ و مهمی پس‌انداز می‌کنید، بهتر است منتظر بزرگ‌ترین روز خرید سال به نام جمعه سیاه (Black Friday) باشید. این تخفیف بزرگ شامل فروشگاه‌های آنلاین هم می‌شود و شما هم می‌توانید از هر جای دنیا که هستید با استفاده از ویزا کارت و مستر کارت، از فروشگاه‌های اینترنتی که ارسال کالا به ایران دارند، خرید کنید.

امسال این فروش فوق‌العاده روز ۲۴ نوامبر برگزار می‌شود. به دلیل رقابت زیاد بین فروشنده‌ها و شلوغی زیاد ارسال بسته‌ها، خیلی از فروشگاه‌ها پیشنهادهای فوق‌العاده خود را قبل از روز جمعه سیاه شروع می‌کنند. پس منتظر تخفیف‌های این چنینی هم باشید. همیشه بعد از Black Friday روز دوشنبه سایبری (۲۷ نوامبر) برگزار می‌شود. روز دوشنبه سایبری تا پیش از این به عنوان یک رویداد جداگانه قلمداد می‌شد، اما از سال پیش به عنوان بخشی از مراسم بلک فرایدی شناخته می شود.

تاریخچه جمعه سیاه

black-friday-history

black-friday-history

نام جمعه سیاه در طول سال‌ها کاربردهای متفاوتی داشته است. اما اولین بار عبارت جمعه سیاه به معنی امروزی آن، در اوایل دهه ۱۹۵۰ در ایالت فیلادلفیای آمریکا به کار برده شد. آمازون غول فروشگاه‌های آنلاین، این مفهوم را از سال ۲۰۱۰ به بریتانیا آورده است. Asda، که والمارت (بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای آمریکا) مالک آن است، در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار جمعه سیاه را در بریتانیا برگزار کرد.

جمعه سیاه در سال ۲۰۱۶

بریتانیایی‌ها بیش از ۵/۸ میلیارد پوند در چهار روز بین جمعه سیاه و دوشنبه سایبری خرید کردند. بر اساس گزارش VoucherCodes و مرکز تحقیقات خرده‌فروشان، این میزان ۱۵درصد نسبت به سال قبلش رشد داشته است. از این مبلغ، سهم فروشگاه‌های آنلاین ۲/۸ میلیارد پوند بوده است که بر اساس همین تحقیقات نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۲۰ درصد رشد کرده است. کارشناسان می‌گویند فقط در روز Black Friday 2016 در مدت ۲۴ ساعت ۱/۲۷ میلیارد پوند خرید شده است.

جمعه سیاه در مقابل «روز مجردان چین»، بزرگترین خرید آنلاین سال در جهان، حرفی برای گفتن ندارد. در سال ۲۰۱۶، در مدت ۲۴ ساعت در روز ۱۱ نوامبر، چینی‌ها ۱۴/۲ میلیارد پوند خرید کردند. به نظر می‌رسد مردم آمریکا و بریتانیا راهی طولانی برای شکستن این رکورد دارند. به نظر می‌رسد که فروشنده‌های بریتانیایی به اندازه سایر کشورها روی محصولاتشان تخفیف نمی‌دهند و خریداران بریتانیایی، به طور میانگین ۹ درصد تخفیف می‌گیرند. در حالی که میزان تخفیف‌ها در آلمان ٪۲۳، فرانسه ٪۲۶، آمریکا ٪۲۹، و در کانادا ٪۳۶ است.

فروشگاه‌های بدون جمعه سیاه

در سال ۲۰۱۶ فروشگاه‌های Ikea ،Asda ،Next و Homebase از جمله فروشگاه‌هایی بودند که تخفیف Black Friday نداشتند. فروشگاه‌های M&S و Selfridges تا حدودی تخفیف را به مشتریانشان ارائه دادند، به این صورت که تمام آخر هفته را به فروش مخصوص کریسمس اختصاص دادند. سخنگوی Asda گفت:‌ چون مشتریان، از ما خواسته بودند که تخفیف‌ها برای تمام تعطیلات کریسمس و نه فقط یک روز اعمال شوند، Asda تصمیم گرفت که کلا در جمعه سیاه شرکت نکند!

موفق‌ترین فروشگاه‌ها در جمعه سیاه

بر اساس آمار Vouchercloud، فروشگاه John Lewis موفق شد با پشت سر گذاشتن اپل و آمازون، عنوان مشهورترین برند ملی بریتانیا در روز جمعه سیاه را به نام خود کند. در بین فروشگاه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، فروشگاه Department Store بالاتر از اپل، آمازون و Game، قرار گرفته و Debenhams در حوزه مد و فشن مقام اول را کسب کرده است.

تجربه موفق جمعه سیاه در سال گذشته

black-friday-in-us

فروش آنلاین حرف اول را می‌زند

خرید آنلاین ۱/۲ میلیارد پوندی مردم بریتانیا در جمعه سیاه ۲۰۱۶، راه را برای حضور بسیار قوی دنیای دیجیتال در این روز هموارتر کرده است. سرویس پرداخت آنلاین Worldpay گفته است که نسبت به سال ۲۰۱۵، با رکورد ۱۸۱ تراکنش در ثانیه، ۲۰ درصد رشد در فروش داشته است. خدمات پرداخت Visa هم اعلام کرد که نسبت به سال ۲۰۱۵ میزان تراکنش‌هایش در یک هفته منتهی به بلک فرایدی ۱۳ درصد رشد داشته است و فقط در همان روز ۱ میلیارد پوند از این روش پرداخت بین‌المللی استفاده شده است.

موبایل، زنگ تغییر را به صدا در می‌آورد

بر اساس آمار ChannelAdvisor، موبایل مهم‌ترین راه خرید محصول در بریتانیا است. ۶۴ درصد خریدها در سال ۲۰۱۶ از طریق دستگاه‌های موبایل صورت گرفته است، در حالی که این میزان در سال قبل ۴۸ درصد بوده است. تلفن‌های هوشمند نقش مهمی در خریدهای آنلاین ایفا می‌کنند و افزایش کیفیت اپلیکیشن فروشگاه‌ها و قابلیت انجام چندین پرداخت بدون وارد کردن دوباره اطلاعات کارت اعتباری، باعث شده است که خرید اینترنتی مشتریان روز به روز بیشتر شود.

جمعه سیاه فقط یک روز نیست

خیلی از فروشگاه‌ها برای ترغیب مردم به خرید از چندین روز پیش از روز جمعه سیاه تخفیف‌های خود را شروع می‌کنند. به همین دلیل برخی افراد به جای جمعه سیاه می‌گویند «پنج-روز سیاه». آمازون تخفیف‌های روزانه خود را دو هفته پیش از روز جمعه سیاه شروع می‌کند. فروشگاه‌های دیگری مثل Currys PC World ،Debenhams ،Boots ،House of Fraser و eBay هم تخفیف خود را زودتر شروع می‌کنند. تحلیلگران می‌گویند که این خوشی کوتاه مدت رفته رفته بزرگ‌تر می‌شود. چون خریداران یاد گرفته‌اند که تخفیف‌ها و پیشنهادهای مختلف را رصد کنند و بعد از مقایسه، خرید خود را انجام دهند.

خریداران شب‌زنده‌دار موفق‌‌تر هستند

بعضی مشتریان، خریدهای آنلاین خود را در میانه شب انجام می‌دهند. با این کار از صف‌های طولانی و درگیری در راهروهای فروشگاه‌ها دوری می‌کنند. فروشگاه Vouchercloud توانسته ۲۰۸ درصد رشد در خریدهای قبل از ساعت ۵ صبح را در سال گذشته تجربه کند. بین ساعت ۱۲ شب تا یک صبح، موفق‌ترین زمان فروش برای فروشگاه Argos بود که رکورد ۸ هزار بازدید در دقیقه و ۱۵ سفارش در ثانیه را ثبت کرد.

جزو فروشگاه‌گردها هستید یا جستجوگران اینترنتی

بر اساس تحقیقات سرویس پرداخت آنلاین Visa، خریداران در این سال‌ها، برای خریدهای بزرگ خود از ترکیب فروشگاه گردی و جستجوی آنلاین استفاده می‌کنند. به همین دلیل می‌توان خریداران آنلاین را به دو دسته تقسیم کرد. فروشگاه‌گردها، کسانی که پیش از خرید «آنلاین» خود، ابتدا آن محصول را در فروشگاه‌های فیزیکی بررسی می‌کنند و جستجوگرهای اینترنتی، کسانی که فروشگاه‌های مختلف اینترنتی را به دنبال ارزان‌ترین قیمت جستجو می‌کنند.

پرفروش‌ترین محصولات سال ۲۰۱۶

در فروشگاه John Lewis، یکی از بزرگ‌ترین فروشنده‌های محصولات تکنولوژیک، با ثبت رکورد فروش هر ده ثانیه یک عدد، پرفروش‌ترین محصول اسپیکر هوشمند Sonos Play 1 بود. ادکلن Marc Jacobs در فروشگاه Lego Simpsons House و قوری Sophie Conran در فروشگاه Home نیز پرفروش‌ترین محصولات بودند. در فروشگاه Currys PC World، به ترتیب تلویزیون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کروم‌کست‌های گوگل، تبلت‌های سامسونگ و لوازم بزرگ آشپزخانه پرفروش‌ترین محصولات بودند.

پیشنهادهایی برای خرید در جمعه سیاه

۱. برای خرید خود بودجه تعیین کنید

خیلی راحت می‌توان به مقدار زیادی بدهکار شد اگر برای خود محدودیتی تعیین نکنید. حتی اگر محصولی تخفیف بسیار زیادی گرفته است، ممکن است از بودجه شما بیشتر باشد. ببینید توان خرید چه چیزی را دارید و فقط همان را بخرید.

۲. از قبل تحقیق کنید

قبل از خرید تحقیقات خود را انجام دهید. اگر خرید خاصی در ذهن دارید، برای خرید آماده باشید تا با بهترین قیمت آن را بخرید. قیمت‌های فروشگاه‌های آنلاین مختلف را با هم مقایسه کنید.

۳. حقوق خود را بدانید

بر اساس قوانین حمایت از حقوق مشتریان، محصولی که می‌خرید باید کیفیت مناسبی داشته باشد،‌ کاری که وعده داده‌اند را انجام دهد و به اندازه مناسبی سالم بماند. فروشگاه‌های آنلاین باید امکان پس گرفتن محصولات خراب و مشکل‌دار را داشته باشند.

۴. روش پرداخت خود را انتخاب کنید

روش‌های پرداخت آنلاین یا خرید حضوری از فروشگاه‌ها، روش‌های بسیار متنوعی است. برای پرداخت‌های اینترنتی خود می‌توانید از پی‌پال، وب مانی، مانی‌گرام و انواع کارت‌های اعتباری مثل ویزاکارت و مسترکارت استفاده کنید. اگر در داخل ایران زندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از همین امروز برای انتخاب روش پرداخت خود، تصمیم‌تان را بگیرید.

نویسنده : مژده شاه نعمت‌ الهی
منبع : Payment24

برچسب ها

درباره: معراج مهری

معراج مهری

دانایی یعنی قدرت به جای لعنت فرستادن به تاریکی چراغی روشن کنیم (کنفسیوس) وقتی خوشحالم که در روشن کردن چراغ ها بتونم سهمی داشته باشم، برای همین هست که می نویسم. به لینوکس،برنامه نویسی، هرچیز صفر و یکی و سفر کردن هم علاقه دارم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

2 دیدگاه در “جمعه سیاه ۲۰۱۷، بهترین خریدهای امسال‌تان را تجربه کنید”

  1. هستی گفت:

    کاش آمازون و ایبی هم توی ایران بودن مثل دیجی کالا و بامیلو

  2. مینا هشمتی گفت:

    ممنون ار سایت خوبتون پیش به سوی خرید هوراااااااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =